Halkbank Beograd | Preporuke za bezbedno korišćenje platnih kartica
Preporuke za bezbedno korišćenje platnih kartica

Preporuke za bezbedno korišćenje platnih kartica

Razvoj tehnologije doveo do povećanog broja alternativnih načina plaćanja posredstvom platne kartice, ali su se isto tako i prevarne radnje intenzivirale.

Jedan od najučestalijih oblika prevarnih radnji svakako jeste phishing - prevarna radnja koja za cilj ima krađu vašeg identiteta i korisničkih podataka najčešće kroz lažno predstavljanje i obraćanje u ime legitimne institucije, poput, banaka, poznatih brendova ili društvenih mreža.

U želji da svim našim korisnicima pomognemo u prepoznavanju potencijalnih prevara i predložimo metode zaštite, kreirali smo opšte preporuke za bezbedno korišćenje platnih kartica.

  • Obratite pažnju na okolinu i ljude oko sebe.
  • Sačuvajte privatnost prilikom unosa PIN koda, uvek ga unosite lično, čuvajte tajnim i ne otkrivajte nikome.
  • Ukoliko na bankomatu ne postoji zaštita iznad tastature - rukom zaštitite tastaturu prilikom unosa PIN koda.
  • Odustanite od transakcije ukoliko se neko pored vas sumnjivo ponaša ili posmatra transakciju preko vašeg ramena.
  • Obratite pažnju na izgled bankomata. Ukoliko uočite neke dodatne uređaje ili oštećenja - odustanite od transakcije i odmah o tome obavestite Banku pozivanjem kontakt centra.
  • Ukoliko niste sigurni kako da obavite transakciju na bankomatu, ne tražite pomoć od prolaznika, već se obratite Banci a mi ćemo vam obezbediti sve neophodne informacije i uputstva.
  • Kada uspešno završite transakciju, odložite novac i karticu i tek nakon toga se udaljite od bankomata.

  • PIN kod predstavlja podatak koji isključivo vi kao korisnik platne kartice posedujete.
  • PIN kod nakon aktivacije platne kartice zapamtite, a SMS poruku izbrišite.
  • Dodeljeni PIN moguće je promeniti na svim Halkbank bankomatima, odnosno, u svim Halkbank ekspoziturama i filijalama.
  • PIN kod nikada ne zapisujte (pogotovo ne na svojoj platnoj kartici ili papirima koje nosite sa sobom).
  • Ukoliko sumnjate da neko zna vaš PIN, bez odlaganja izvršite promenu PIN koda.

  • Karticu uvek držite u svom posedu i sami obavite transakciju.
  • Ukoliko je POS terminal udaljen, insistirajte od prodavca da transakciju obavi u vašem prisustvu i u vašem vidnom polju.
  • Sačuvajte privatnost prilikom unosa PIN koda, uvek ga unosite lično, čuvajte tajnim i ne otkrivajte nikome.
  • Prilikom unosa PIN koda rukom pokrijte tastaturu POS terminala.
  • Prilikom plaćanja ne dozvolite da se platna kartica očitava na dodatnim uređajima, bez obzira na objašnjenje zaposlenog na prodajnom mestu.

  • Vodite računa o tome da li je trgovac kod kojeg vršite plaćanje pouzdan, odnosno, ko stoji iza navedenog internet prodajnog mesta.
  • Plaćanja vršite na prodajnim mestima koja nose oznaku https, koja označava da je konekcija dodatno osigurana.
  • Kada je moguće, vršite plaćanja na sajtovima kod trgovaca koji su uključeni u program sigurne kupovine na internetu – Visa Secure i Mastercard® Identity Check™. Transakcije izvršene na sajtovima koji podržavaju ovu tehnologiju dodatno se autorizuju od strane korisnika platnih kartica unosom jednokratne lozinke koja se dostavlja na broj mobilnog telefona korisnika.
  • Obratite pažnju na uslove plaćanja i proverite da li se primenjuje neka posebna politika povraćaja robe, automatske periodične naplate, naplate članarine i slično. Posebno obratite pažnju na sitna slova jer se tu nekada može naći uslov kupovine koji je nepovoljan po vas.
  • Izbegavajte kupovinu putem računara sa javnim pristupom ili dok ste povezani na javnu wi-fi mrežu (u kafićima, restoranima...).
  • Nikada ne unosite PIN kod svoje platne kartice za plaćanje na internetu.

  • Ukoliko primite SMS sa nepoznatom sadržinom (mestom i iznosom korišćenja) bez odlaganja slučaj prijavite kontakt centru banke koji je dostupan 24/7 na broj telefona 0800-100-111 ili 011-2041-900.
  • Nemojte nikome davati svoju platnu karticu na korišćenje, čak ni članovima svoje porodice. U svakom momentu u bilo kojoj filijali Banke možete aplicirati za izdavanje dodatne kartice.
  • U slučaju gubitka ili krađe platne kartice istu bez odlaganja prijavite Banci na broj telefona 0800-100-111 ili izvršite blokadu korišćenjem elektronskog ili mobilnog bankarstva.
  • Koristite uslugu elektronskog i mobilnog bankarstva kako biste upravljali svojim platnim karticama. Uputstvo možete naći na sledećem linku Halkbank Beograd | SmartHALK mBank, odnosno u okviru sekcije Pitanja i odgovori na elektronskom bankarstvu ili mobilnoj aplikaciji.  

  • U cilju provere potencijalno sumnjivih transakcija, Banka vas može kontaktirati putem telefona ili emaila koji su registrovani u sistemu Banke.
  • Za komunikaciju sa korisnicima Banka koristi šesnaestocifreni pseudo pan broj sa poleđine platne kartice, koji je validan isključivo u informacionom sistemu banke.
  • Banka od vas nikada neće tražiti osetljive podatke, poput broja platne kartice, CVV koda (trocifreni sigurnosni broj na poleđini kartice), fotografije platne kartice, kredencijale za pristup servisima elektronskog i mobilnog bankarstva, ...
  • Banka od vas nikada neće tražiti da dostavite aktivacione kodove ili kodove za verifikaiciju transakcija dobijene putem sms ili viber poruke.
  • Kodovi koje vam Banka dostavlja namenjeni su isključivo vama i ni u kom slučaju nemojte da ih delite, prosleđujete trećim licima ili javno objavljujete.
  • Banka koristi društvene mreže za promociju svoje ponude i obaveštenja korisnicima ali nikada neće od korisnika putem istih tražiti podatke o platnoj kartici. Ukoliko primetite sličnu kampanju molimo vas da o tome odmah obavestite Banku.

  • Prilikom kupovine na sajtovima koji su uključeni u program sigurne kupovine na internetu i imaju oznaku Visa Secure i Mastercard® Identity Check™ tokom autorizacije transakcije platnom karticom moraćete da unesete jednokratnu lozinku, koju vam je Banka poslala porukom putem SMS-a ili Viber-a na broj mobilnog telefona koji je registrovan u sistemu Banke.
  • Nakon unosa i potvrde lozinke, transakcija će biti verifikovana.
  • Ovom lozinkom potvrđujete svoju saglasnost za izvršenje transakcije.
  • Kada vam stigne jednokratna lozinka obavezno obratite pažnju na sadržinu poruke, odnosno, da li naziv prodajnog mesta gde vršite kupovinu odgovara nazivu prodajnog mesta koje je navedeno u SMS poruci za transakciju koju verifikujete unosom jednokratne lozinke.
  • Ukoliko pogrešite prilikom unosa jednokratne lozinke, dobićete informaciju da uneti podaci nisu ispravni, a transakcija neće biti realizovana. Nakon treće pogrešno unete lozinke dalje plaćanje korišćenjem jednokratne lozinke će biti onemogućeno kako bi vaša kartica bila zaštićena od mogućnosti zloupotrebe i biće potrebno da pozovete kontakt centar Banke kako bi vam usluga ponovo bila omogućena (sve ostale transakcije karticom ostaju omogućene).

U slučaju da ste dobili sms poruku od banke sa detaljima transakcije koju niste vi autorizovali, odnosno, sumnjate da su vam podaci o platnoj kartici kompromitovani i da mogu potencijalno biti iskorišćeni za zlupotrebu sredstava na vašim računima, molimo vas da se bez odlaganja obratite kontakt centru Banke na broj 0800-100-111 ili 011-2041-900.

Svoju platnu karticu možete privremeno ili trajno blokirati i korišćenjem elektornskog ili mobilnog bankarstva.

  • Proverite da li je email odnosno Viber ili SMS poruka poslata zaista od strane institucije ili osobe koja se predstavalja u poruci.
  • Obratite pažnju na greške u pravopisu i gramatici.
  • Obratite pažnju na urgenciju u poruci. Često se pokušava izazvati osećaj panike kako bi se korisnik naveo na brzu reakciju.
  • Proverite URL (adresu web sajta) koji ste dobili i izbegavajte da kliknete na sumnjive ili nepoznate linkove.
  • Ukoliko niste sigurni u autentičnost poruke – kontaktirajte pošiljaoca putem zvanično navedenog sredstva komunikacije.